MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
Č.j. 121/2019
Platnost: 1. 12. 2019
Motto: Řád v čase, organizaci, uspořádání prostoru a vztazích utváří bezpečné prostředí
Cíl: Ochrana zdraví, osobní bezpečí, chování za mimořádných situací
Metody a formy: Odpovídající věku dětí
Realizace: Využívat skutečné náměty plynoucí ze života dětí, vytipovat rizikové situace a možnosti ohrožení, vycházet ze zkušeností dětí, jistit je v jejich obavách, seznamovat je se zásadami první pomoci, vést je k ochraně zdraví svého i ostatních, seznamovat je s problematikou sociálně nežádoucích jevů včetně šikany, učit je pojmenovat a řešit skutečnosti a jevy, ověřovat si porozumění dětí ve vztahu k probíranému tématu.
Evidence:
- zapsat obecný cíl/poučení do třídní knihy do ,,Poznámky" 3-4/měsíc
- zařadit v širším kontextu téma do některé z týdenních činností
- zvýraznit žlutým zvýrazňovačem
Přílohy:
- praktické návody, inspirace, zkušenosti
- informace ze seminářů i vlastní praxe
- metodický pokyn MŠMT 2016
Zpracovala: D. Stratilová, H. Nesnídalová
Opatření vztahující se k prostředí
prostory školky
- neběhat, nelézt po výškách, vyhýbat se rohům a hranám
- nebouchat se navzájem, nestrkat, neházet hračkami
- odchod do šatny či na toaletu vždy hlásit učitelce
- hlásit rozbitou hračku či vybavení
- nenosit z domova drobné a nebezpečné hračky
- nehoupat se na židličce
- nevstupovat do kuchyňky
- dávat pozor na mokrou podlahu
- po schodech chodit pomalu a bezpečně
- na zahradě dodržovat dohled u vyvýšených herních prvků
- vizuální kontrola herních prvků a hraček při příchodu na zahradu
- otevírat vchod školky videotelefonem mohou jen dospělí
- cizí osobu ve školce hned ohlásit učitelce
- s nikým cizím neodcházet ze třídy ani od skupiny
REALIZACE - pravidla třídy dětem na očích, opakování pravidel pro jednotlivé činnosti a jejich automatizace, jednotný přístup na třídě, stálý dohled nad dětmi, zvýšený dozor nad problémovými dětmi (asistentka), situační příběhy na jednotlivá témata
venkovní prostředí
- při pobytu mimo MŠ si vždy zopakovat pravidla místa, kam přicházíme
- kontrola místa, kde si chystáme hrát
- chodit dál od vozovky, zastavit vždy na kraji chodníku
- při přecházení se rozhlédnout L-P-L
- znát důležité dopravní značky
- znát zásady bezpečného chování v tělocvičně, v bazénu a v dopravním prostředku
- vědět, jak reagovat v případě lešení, ohrazení, práce na silnici či chodníku
- na volném prostranství mít učitelku stále na očích
- bezpečné chování v lese, u vody (nelézt na klády, u břehu nechodit až na kraj)
- neházet kameny, klacky nosit špičkou dolů
- na houpačky, kolotoč atd. jen za asistence učitelky
- nedotýkat se plotů, hrozí kousnutí psa
- nedávat do pusy nic bez vědomí učitelky, nejíst nasbírané plody
- nesahat na neznámé a nebezpečné věci, vše hned hlásit učitelce
REALIZACE - opakování pravidel, nácvik na místě, pravidla pro dané místo vždy hned po příchodu, situační příběhy, ohlášení potenciálního nebezpečí není žalování, komunikace s rodiči, jednotný přístup na třídě
Opatření vztahující se k situacím
- oznámit nalezení neznámého nebo nebezpečného předmětu
- vědět, jak se zachovat, pokud jsem se ztratil
- oznámit pád, úraz kamaráda či jiné osoby
- mluvit o situacích, které dítě emocionálně zasáhnou
- umět popsat situaci, místo - slovní zásoba, jaké údaje je třeba říci
- znát číslo 155, (150, 158), umět jej vytočit
REALIZACE - důvěra v učitelku, nastavení komunikace, opakování pravidel, slovní zásoba pro dané situace, přehrávání modelových situací, komunikace s rodiči
Opatření vztahující se k osobám a zvířatům
- nesdělovat své příjmení a adresu cizím lidem
- s nikým nikam neodcházet, nenechat se zlákat
- oznámit učitelce jakýkoliv pokus o kontakt cizí osobou
- nedovolit dotek cizího člověka, pokud nejde o pomoc
- nepřibližovat se k neznámému zvířeti, raněnému zvířeti
- nehladit cizího psa, neběhat kolem něho, nekřičet a nedráždit psa za plotem
REALIZACE - důvěra v učitelku, nastavení komunikace, jasná pravidla, slovní zásoba pro dané situace, přehrávání modelových situací, komunikace s rodiči, rozvíjení interakce a vztahů mezi dětmi, nebát se oznámit i když si nejsem jistý
Opatření vztahující se k vlastní osobě dítěte
- vědět, co se mi nelíbí, a umět to odmítnout
- vědět, že ani dospělý nemá právo dělat si se mnou, co chce
- znát svá práva
- vědět, že nikdo nemá právo sahat na mé tělo, pokud je mi to nepříjemné
- vědět, komu mohu říci, pokud se cokoliv děje mně nebo kamarádovi
- ten, komu je ubližováno, se nemá za co stydět
- rozvíjet slovní zásobu na pojmenování situací, pocitů, nejistot, jak to poznám
- je v pořádku si říci o pomoc
REALIZACE - důvěra v učitelku, nastavení komunikace, slovní zásoba pro dané situace, přehrávání modelových situací, komunikace s rodiči, rozvíjení interakce a vztahů mezi dětmi, nebát se oznámit i v případě, že si nejsem jistý, mluvit o pocitech a brát je vážně